Zawsze kiedy na ulice Nowego Sącza wyjeżdżają autobusy komunikacji miejskiej sprzed lat, wzbudzają ogromne zainteresowanie i nostalgię za tamtą motoryzacją. Galicyjskie Stowarzyszenie Miłośników Komunikacji we współpracy z MPK Nowy Sącz od wielu lat dba o to, abyśmy nie zapomnieli jak to było kiedyś. Dlatego do zabytkowego taboru Stowarzyszenia – Jelcz M11 i Autosan H9-35 – dołączył niedawno po generalnym remoncie Autosan H6-20.
W sierpniu tego roku wszystkie trzy pojazdy wzięły udział w II Zlocie Zabytkowych Autobusów w Starachowicach i prezentowały swoje motoryzacyjne wdzięki także podczas parady ulicami Starachowic. Dodatkowo Autosan H6-20 służył jako transport dla załóg zlotu.
Konkretny egzemplarz, który przeszedł niedawno generalny remont, to pojazd, który jeszcze na początku 2008 roku, po 11 latach użytkowania, przekroczył magiczną liczbę 1 miliona przejechanych kilometrów bez remontu!
Model Autosan H6 powstał na przełomie lat 80. i 90, głównie z potrzeby stworzenia bardziej ekonomicznego środka transportu dla borykających się z problemem systematycznie zmniejszającej się liczby pasażerów korzystających z przewozów zbiorowych. Pojazd w wersji produkcyjnej, oznaczonej jako H6-20, został wprowadzony w 1994 roku. Powstało w sumie około 200 sztuk tego pojazdu, z czego do Nowego Sącza trafiło aż 8 egzemplarzy.
Na początku Autosany H6-20 obsługiwały kursy linii 5 i specjalnie stworzoną dla tego modelu linię A (obecnie 42). Jeden z pierwszych egzemplarzy został nawet przeniesiony do obsługi pogotowia technicznego, gdzie służył do 2011 roku. Ostatni kurs Autosana H6-20 z numerem taborowym #27 na linii 8 odbyły się 4 września 2012 roku, a dzięki przychylności MPK Nowy Sącz ten egzemplarz został zachowany do dzisiaj.
Więcej o historii Autosana H6-20 w służbie sądeckiej komunikacji miejskiej można przeczytać na stronie Galicyjskiego Stowarzyszenia Miłośników Komunikacji: